;
- Vydržet řešit úkol 10 – 15 min. bez roztěkanosti.
- V zorném poli udržet min. 8 předmětů.
- Nalézat rozdíly mezi předměty (min. 6).
- Najít pět párů stejných předmětů, pexesa, apod.
- Samostatně vyřešit úlohu podle zadaného vzorce.
- Vytleskat, vyťukat rytmus, který si dítě vyslechne.
- Zopakovat větu , popř. dvě, hned po vyslechnutí; např. Šel pštros s pštrosicí a pštrosáčaty ke mně…
- Odpovědět na otázku po krátkém poslechu. Doporučeně – pět vět.
- Zopakovat řadu tří slabik, čísel, dnů,…
;
- Vyhledat a objasnit rozdíly mezi předměty.
- Složit obrázek z deseti dílů.
- Najít předmět (z 6), který se nehodí do řady a objasnit proč.
- Umět určit posloupnost událostí.
- Odpovídat na otázky: Léto je teplejší než zima, tak zima je… Je-li strom vyšší než pařez, pak je pařez…
- Vyhledat chyby na obrázku.
- Najít ve skupině slovo, které se mezi ně nehodí; auto, motorka, kolo, nákladní auto, kniha, koloběžka…
;
- Zapamatovat si v 1 – 2 minutách 6 – 8 obrázků.
- Umět odříkat básničku, popř. několik veršů.
- Umět odpovědět na obsah z obrázku.
- Zapamatovat si souvětí po jednom poslechu. Anežka vstala, najedla se, vyčistila si zuby, oblékla se, vzala si baťoh a šla do skolky.
- Zapamatovat si a zopakovat osm slov, které dvakrát vyslechlo.
- Zopakovat pohyby, které byly dítěti ukázány; připažit, vzpažit, poskočit, roznožit..
;
- Malovat ve vzduchu rukama obrazce.
- Stříhat po předkreslené čáře.
- Tleskat tiše, hlasitě, v různém tempu.
- Opakovat drobné pohyby prsty; klepat, kruhové pohyby, zamykat, proplétat niť …
- Zavázat uzel na tlustém provazu.
- Provádět jednoduché pohyby podle vzoru.
- Modelovat z plastelíny, hlíny – zvířata, lidi, předměty…
- Zapínat zip, knoflíky, šroubovat, natahovat, háčky…
;
- Vyjmenovat řadu do deseti (popř. pokročilí sčítat).
- Používat základní a řadové číslovky.
- Srovnat číselnou řadu od 1 – 10, umět, které číslo je větší, menší…
- Znát názvy dnů v týdnu, posloupnost, kolik má den hodin, hodina minut.
- Odpovídat na porovnávající otázky. Pět dětí je méně než šest dětí? Kolik hrnků musíme dát k první skupině, aby bylo v obou stejně…
- Porovnávat až deset předmětů – podle šířky, výšky, délky, rozumět vztahům.
- Rozlišovat geometrické tvary – ovál, kruh, trojúhelník, čtverec, obdélník, mnohoúhelník, podobnost, rozdílnost.
- Orientace na papíře i v okolí ( zprava, zleva, zepředu, zezadu, shora..)
- Zkoušet vyjmenovat měsíce.
;
- Umět správně vyslovit všechny hlásky.
- Vypravovat děj bez vybízení.
- Pokračovat ve vyprávění známé pohádky.
- Vyprávět o tom, co zažilo o víkendu, prázdninách, o včerejším dni…
- Sestavit plynulý popis obrázků alespoň v 6 větách.
- Zapojit do slohu míru fantasie a představivosti.
- Popsat předměty s charakteristikou (velikost, tvar, barva, chuť…)
- Vyprávět řetěz slov, následující začíná na písmeno, kterým končí slovo předcházející.
;
- Znát jméno a příjmení své, svých sourozenců, rodičů, vědět, kde rodiče pracují.
- Znát proč potřebujeme lékárnu, doktora, nemocnici, školu, poštu, obchod…
- Znát název svého města, země, popř. svoji adresu.
- Znát přírodní jevy, roční období.
- Umět základní pravidla silničního provozu – přechod, semafor…
- Poznat stromy, keře, listy, plody… Co to jsou bylinky?
- Rozlišovat jedlé a jedovaté houby.
- Kde a jak, na čem roste ovoce, zelenina, různé plody…
- Umět pojmenovat, vysvětlit různá povolání, odpovídat na otázky: Kdo staví domky? Kdo maluje? Kdo prodává zboží? Roznáší poštu?…
;
- Plazit se pod překážkou po zádech s odrážením nohou o podlahu, plazit se po lavičce.
- V lehu na břiše se přitahovat rukama – na lavičce.
- Vystupovat a sestupovat po žebříku – střídat ruce i nohy.
- Chůze je plynulejší a jistější. Zlepšuje se koordinace pohybů.
- Dítě mění rychlost chůze, umí chůzi na zvýšené i šikmé ploše, překážky plynule překračuje. Chůze ve volných i vázaných rytmech.
- Poskoky a skoky snožmo na místě i z místa – vzad, vpřed, stranou i přes nízké překážky. I v běhu přeskok.
;
- Správně vyslovovat všechny hlásky, mluvit plynule a srozumitelně.
- Používat v řeči podstatná jména, znát povolání…
- Umět věty jednoduché i rozvité.
- Používat přímou i nepřímou řeč.
- Sestavit krátký popis předmětu, obrázku.
- Dělit slova na písmena a pojmenovat, z jakých písmen se skládají slova.
- Dělit slova na slabiky a tvořit ze slabik slova. Př. Au-to-bus…
- Správně a rychle tvořit z určeného počtu slabik jednoslabičná, dvojslabičná slova…