Rozvoj dítěte 4 – 5 roků

;

Pozornost

  • Vydržet řešit úkol 10 – 15 min. bez roztěkanosti.
  • V zorném poli udržet min. 8 předmětů.
  • Nalézat rozdíly mezi předměty (min. 6).
  • Najít pět párů stejných předmětů, pexesa, apod.
  • Samostatně vyřešit úlohu podle zadaného vzorce.
  • Vytleskat, vyťukat rytmus, který si dítě vyslechne.
  • Zopakovat větu , popř. dvě, hned po vyslechnutí; např. Šel pštros s pštrosicí a pštrosáčaty ke mně…
  • Odpovědět na otázku po krátkém poslechu. Doporučeně – pět vět.
  • Zopakovat řadu tří slabik, čísel, dnů,…
;

Myšlení

  • Vyhledat a objasnit rozdíly mezi předměty.
  • Složit obrázek z deseti dílů.
  • Najít předmět (z 6), který se nehodí do řady a objasnit proč.
  • Umět určit posloupnost událostí.
  • Odpovídat na otázky: Léto je teplejší než zima, tak zima je… Je-li strom vyšší než pařez, pak je pařez…
  • Vyhledat chyby na obrázku.
  • Najít ve skupině slovo, které se mezi ně nehodí; auto, motorka, kolo, nákladní auto, kniha, koloběžka…
;

Paměť

  • Zapamatovat si v 1 – 2 minutách 6 – 8 obrázků.
  • Umět odříkat básničku, popř. několik veršů.
  • Umět odpovědět na obsah z obrázku.
  • Zapamatovat si souvětí po jednom poslechu. Anežka vstala, najedla se, vyčistila si zuby, oblékla se, vzala si baťoh a šla do skolky.
  • Zapamatovat si a zopakovat osm slov, které dvakrát vyslechlo.
  • Zopakovat pohyby, které byly dítěti ukázány; připažit, vzpažit, poskočit, roznožit..
;

Jemná motorika

  • Malovat ve vzduchu rukama obrazce.
  • Stříhat po předkreslené čáře.
  • Tleskat tiše, hlasitě, v různém tempu.
  • Opakovat drobné pohyby prsty; klepat, kruhové pohyby, zamykat, proplétat niť …
  • Zavázat uzel na tlustém provazu.
  • Provádět jednoduché pohyby podle vzoru.
  • Modelovat z plastelíny, hlíny – zvířata, lidi, předměty…
  • Zapínat zip, knoflíky, šroubovat, natahovat, háčky…
;

Logické myšlení

  • Vyjmenovat řadu do deseti (popř. pokročilí sčítat).
  • Používat základní a řadové číslovky.
  • Srovnat číselnou řadu od 1 – 10, umět, které číslo je větší, menší…
  • Znát názvy dnů v týdnu, posloupnost, kolik má den hodin, hodina minut.
  • Odpovídat na porovnávající otázky. Pět dětí je méně než šest dětí? Kolik hrnků musíme dát k první skupině, aby bylo v obou stejně…
  • Porovnávat až deset předmětů – podle šířky, výšky, délky, rozumět vztahům.
  • Rozlišovat geometrické tvary – ovál, kruh, trojúhelník, čtverec, obdélník, mnohoúhelník, podobnost, rozdílnost.
  • Orientace na papíře i v okolí ( zprava, zleva, zepředu, zezadu, shora..)
  • Zkoušet vyjmenovat měsíce.
;

Rozvoj řeči

  • Umět správně vyslovit všechny hlásky.
  • Vypravovat děj bez vybízení.
  • Pokračovat ve vyprávění známé pohádky.
  • Vyprávět o tom, co zažilo o víkendu, prázdninách, o včerejším dni…
  • Sestavit plynulý popis obrázků alespoň v 6 větách.
  • Zapojit do slohu míru fantasie a představivosti.
  • Popsat předměty s charakteristikou (velikost, tvar, barva, chuť…)
  • Vyprávět řetěz slov, následující začíná na písmeno, kterým končí slovo předcházející.
;

Komunikační a sociální prostředí

  • Znát jméno a příjmení své, svých sourozenců, rodičů, vědět, kde rodiče pracují.
  • Znát proč potřebujeme lékárnu, doktora, nemocnici, školu, poštu, obchod…
  • Znát název svého města, země, popř. svoji adresu.
  • Znát přírodní jevy, roční období.
  • Umět základní pravidla silničního provozu – přechod, semafor…
  • Poznat stromy, keře, listy, plody… Co to jsou bylinky?
  • Rozlišovat jedlé a jedovaté houby.
  • Kde a jak, na čem  roste ovoce, zelenina, různé plody…
  • Umět pojmenovat, vysvětlit různá povolání, odpovídat na otázky: Kdo staví domky? Kdo maluje? Kdo prodává zboží? Roznáší poštu?…
;

Pohybová aktivita

  • Plazit se pod překážkou po zádech s odrážením nohou o podlahu, plazit se po lavičce.
  • V lehu na břiše se přitahovat rukama – na lavičce.
  • Vystupovat a sestupovat po žebříku – střídat ruce i nohy.
  • Chůze je plynulejší a jistější. Zlepšuje se koordinace pohybů.
  • Dítě mění rychlost chůze, umí chůzi na zvýšené i šikmé ploše, překážky plynule překračuje. Chůze ve volných i vázaných rytmech.
  • Poskoky a skoky snožmo na místě i z místa – vzad, vpřed, stranou i přes nízké překážky. I v běhu přeskok.
;

Základy čtení

  • Správně vyslovovat všechny hlásky, mluvit plynule a srozumitelně.
  • Používat v řeči podstatná jména, znát povolání…
  • Umět věty jednoduché i rozvité.
  • Používat přímou i nepřímou řeč.
  • Sestavit krátký popis předmětu, obrázku.
  • Dělit slova na písmena a pojmenovat, z jakých písmen se skládají slova.
  • Dělit slova na slabiky a tvořit ze slabik slova. Př. Au-to-bus…
  • Správně a rychle tvořit z určeného počtu slabik jednoslabičná, dvojslabičná slova…
Share This