Rozvoj dítěte ve věku 3 – 4 roky
Pozornost
- Soustředit se minimálně 5 – 7 min.
- Ze stavebnice složit podle jednoduchého vzoru stavbu.
- Bez cizí pomoci najít shodné obrázky.
- Udržet v paměti 4 – 5 předmětů.
- Složit obrázek rozříznutý na 5 dílů.
- Samostatně pojmenovat obrázky a shodné prvky.
- Najít u dvou předmětů shodné a rozdílné znaky.
- Zatleskat, popř. jinak reagovat, když uslyší určité slovo v řadě slov.
- Opakovat po dospělém určité pohyby (upažit, zapažit, vzpažit, stoj spatný, zatleskat…)
Myšlení
- Skládat pyramidy, krychle (min. 7 předmětů) ve správném pořadí. Skládat různé mističky, vkládat tvary.
- Pojmenovat slova nadřazená – např. zvíře (pes, kočka, liška..)
- Ve skupině ukázat předmět, který do ní nepatří a pojmenovat proč.
- Najít druhý pár.
- Odpovídat na otázky. (Kolik má člověk, zvíře nohou? K čemu slouží dveře, klika? Proč mají domy okna?)
- Najít slova opačného významu (tma – světlo, úzký – dlouhý).
- Vyřešit jednoduché logické úkoly.
- Hledat nesmysly, vysvětlit, proč jsou špatně.
Paměť
- Podle poslechu zopakovat několik slabik ve správném pořadí.
- Určit předmět, který z dané skupiny zmizel.
- Převyprávět pohádku.
- Zapamatovat si obrázek s dějem.
- Vybavit si události, které zažilo.
- Naučit se nazpaměť několik říkanek, básniček, písniček.
- Po poslechu zopakovat čísla v daném pořadí.
- Zopakovat pět slov v řadě po sobě správně jdoucích.
- Určit, který předmět zmizel.
- Splnit zadání 3 – 4 úkolů. Jdi do kuchyně, sedni na židli, vezmi hrnek, přines ho.
Jemná motorika
- Ukazovat pomocí jednoho prstu.
- Navlékat velké korály na provázek.
- Zapínat zipy, knoflíky, háčky.
- Roztočit káču.
- Nakreslit horizontální a vertikální (popř. šikmé) čáry dle vzoru.
- Nakreslit čáru středem proužku, nekolísat.
- Přesně vybarvovat větší obrázky bez překreslení.
- Propojovat tečky obrázku bez zvednutí tužky z papíru.
- Dělat z prstů kroužky. Střídavě palec s dalšími prsty.
- Uvázat uzel.
Logické myšlení
- Ukazovat předměty nahoře, dole.
- Ukazovat předměty vlevo a vpravo.
- Rozumět významu nahoře, dole, zleva, zprava, vlevo, vpravo.
- Poznat a jmenovat matematické obrazce – čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník, ovál.
- Rozlišovat pravou a levou ruku.
- Najít na nábytku, kuchyni několik stejných předmětů (tvarem) a několik odlišných.
- Ukázat předmět, který je ve třídě jeden a který je ve třídě vícekrát.
- Ukazovat předměty, které jsou podobné kruhu, čtverci…
- Ukázat, co je ode mne vlevo, vpravo.
- Srovnávat skupiny předmětů – délka, šířka, výška. Slovně vysvětlit, který předmět je silnější a proč. Srovnávat protiklady.
Rozvoj řeči
- Znát pohyb zvířat a popsat ho. Kočka mňouká, prase chrochtá…
- Znát pohyb zvířat, had se plazí, zajíc skáče, člověk chodí…
- Popsat obrázek, pohádku třemi nebo čtyřmi větami.
- Správně vyslovovat samohlásky a souhlásky, mimo sykavek a r, ř.
- Správně skloňovat a časovat slova.
- Rozumět významu obecných slov – nábytek, doprava, obuv, hračky, zvířata…
- Správně používat předložky s podstatnými jmény, spojky.
- Používat správně větné členy.
- Odpovídat souvisle jednou větou.
Komunikační a sociální prostředí
- Umět své jméno a příjmení, znát jména členů rodiny.
- Znát svůj věk.
- Umět adresu, jméno města, ve kterém bydlí.
- Znát roční období. Vědět, ve kterém padá sníh, kdy rostou květiny, kdy se listy stromů zbarvují do žluta…
- Rozeznat, pojmenovat 3 – 4 druhy stromů a rostlin.
- Znát své příbuzné, jejich jména, umět pojmenovat věci, předměty kolem sebe.
- Rozlišit předměty nejbližšího okolí, velikost, barvu, tvar, charakteristické znaky, události.
- Umět vyjmenovat několik povolání.
- Rozlišit 3 – 4 druhy ovoce a zeleniny.
Pohybová aktivita
- Skok snožmo.
- Lezení, plazení. Lézt ve vzporu dřepmo po rovině, zvýšené ploše i šikmé.
- Prolézat tmavým tunelem.
- Chytání míče.
- Cviky na plosky nohy.
- Přeskočit překážku na zemi – snožmo.
- Přirozený běh, chůze – přecházet na špičky..střídání nohou ze schodů do schodů.
- Tříleté dítě chodí samostatně. Zvládá chůzi ve skupině i s dospělým. Chůze mezi překážkami, nízké překážky.
- Zvládnout pohyby taneční.
- Zvládnout lezení ve vzporu.
- Základy názvosloví – klek, dřep, klik, stoj,..
- Zkouší poskoky po jedné noze.